Ta fram en digital strategi i 2020
Tips och råd för att lyckas med bolagets digitala strategi.
Denna artikel handlar främst om hur man går tillväga för att plocka fram en plan för en övergripande digital strategi för ett företag som antingen säljer något till konsumenter eller erbjuder någon form för service inom B2B.
InnehĂĄllsförteckning – Digital Strategi
Inledning – Att ta fram en digital strategi
Revidera innehĂĄll och sprĂĄk pĂĄ webbplatsen
Kommunicera och prata samma sprĂĄk som dina kunder
Utveckla en övergripande digital strategi
Optimera ditt innehåll & erbjudande för sökmotorer
Skapa innehåll som överträffar dina konkurrenter
Skapa en digital strategi för betald annonsering
Attrahera fler kunder genom sociala medier
E-postmarknadsföring – En del av din digitala strategi
Lokal sökmotoroptimering & Google My Business
NĂĄ ut till dina kunder i relevanta forum och skapa relationer
Att ta fram en digital strategi för ett företag i 2020 jämfört med för ett par år sedan är inte lätt. Idag är kunder och potentiella partners mer upplysta innan de avlägger ett besök på din webbplats.
Ta dessa rĂĄd – Ta det lugnt i nedförsbacken, stanna upp och tänk efter vad du som företag kan göra skillnad och göra det ännu bättre än dina konkurrenter.
Du ska definitivt läsa vidare!
Om du som så många andra företag inte har en budget för att anlita en varumärkesstrateg.
Vet bäst själva. Kan bäst själva.
Vi stöter väldigt ofta på företag som tror sig veta allt om allt. Det är ju bara strålande! De är oftast väldigt nöjda med sin webb och digitala strategi. Mest av allt kanske rädda för verkligheten och framstå som dumma.
Det händer ofta att de företag vi träffar första gången intar en försvarsposition.
Många gånger beror det på osäkerhet och avsaknad av kompetens.
Vi vet inte allt. Det vi inte vet, tar vi reda på. Antingen själva eller så anlitar vi ett bolag eller en byrå. Har du råd att gissa sig fram?
Viktigt att vi förstår vad ett varumärke är.
Företag vi kommer i kontakt med saknar ett varumärke.
Att plocka fram en digital strategi för ett företag kan vara en överväldigande känsla för hur mycket det är som behöver göras.
De har en mobilanpassad webbplats, logotyp och har skapat konton pĂĄ sociala kanaler och samtidigt en total avsaknad av en digital strategi.
Företag presenterar sina tjänster som om alla redan fattat vad de säljer.
”Köp vĂĄr FXT 2001 Precision!”
”Vi har 30 ĂĄrs erfarenhet av AEC & XMP! Kontakta oss idag”
Kopiera dina konkurrenter (eller inte)
Såklart det enklaste att göra. Att kopiera från andra företag med de produkter och tjänster som de erbjuder. Redan här har du förlorat tid och pengar. Personligheten har gått förlorad och ditt företag är bara en i mängden.
1. Varför startade du företaget?
Om du är personen som startade företaget – besvara frĂĄgan, vad du är stolt över som du har lyckats med och vad du gillar med att driva eget bolag.
2. Prata med dina kunder. De uppskattar detta.
Prata med dina kunder och fråga vad de gillar med ditt företag, varför de beställer från dig och varför de köper dina tjänster. Fråga också om det är något som de inte gillar som du kan förbättra. Vad var som gjorde att de valde ditt företag framför konkurrenterna?
Genom att göra denna övning lite då och då så får du värdefull information och samtidigt per automatik en starkare relationen med dina kunder.
Du får även möjligheten att höra dina kunder prata om ditt företag från ett utifrån och in perspektiv. Med andra ord, du tittar på ditt företag med samma ögon som dina kunder.
Denna värdefulla information kommer du att använda när du bygger vidare på ditt varumärke.
3. Genomför en Konkurrensanalys
Genomför en konkurrensanalys och jämför ditt företag med tre av dina främsta konkurrenter.
Ta en titt på deras webbplats och fråga dig själv;
- Vad kan jag göra bättre än dem?
- Vad är det jag gör som är bra som de inte gör?
- Hur pratar de om sitt företag?
Titta hur dina konkurrenter använder sociala medier.
Det du vill veta och ta reda på är vilken typ av innehåll som de delar.
Har dina konkurrenter användare som engagerar sig med deras innehåll?
- Kommenterar användare på deras inlägg?
- Vad är det för typ av personer och vad säger de?
Utför en konkurrensanalys för att få en bättre bild av vad dina konkurrenter gör. Syftet är att lära sig av dem och nyttja deras brister till din fördel. Kopiera inte dina konkurrenter.
Detta kommer att ge dig argument till varför en kund ska välja dig före dina branschkollegor.
4. Utveckla varumärket
När du är klar med arbetet för din ursprungsidé/story, fått en bättre förståelse om dina konkurrenter och känslan kunderna har om ditt företag, är det dags att börja utveckla ditt varumärke.
Tänk på vad som stod ut mest i ditt arbete. Använd detta för att prata om hur, vad och varför du gör det du gör på ett sätt som dina konkurrenter inte gör – och framför allt, försök att göra det på ett bättre sätt.
Detta är hur du lyckas positionera dig med något som är omöjligt att kopiera. Din story. Dina värdegrunder. Känslan dina kunder har om ditt företag. Och det är äkta.
Way to go!
Nu har du skapat ett budskap kring ditt varumärke för hur du önskar att bli uppfattad. Detta är konsten i att bygga ett varumärke.
5. Se över ditt innehåll och språk på din webbplats
- Hur ofta besöker du din egen webbplats?
- Hur ofta navigerar och testar du upplevelsen pĂĄ din webbplats?
Granska din egen webbplats
Ge dig själv tid till att kontinuerligt använda din webbplats utifrån dina webbplatsbesökare. Det är viktigt för att det oftast är den första interaktionen en kund har med ditt företag.
LĂĄt oss ta ett tydligt exempel
En person som äger och driver en restaurang smakar ständigt på maten från sin egen meny, säkerställer att köket är tipp topp, att toaletten är fräsch och att kunderna får en bra upplevelse när de besöker restaurangen.
6. Prata som dina kunder pratar
Nu är det dags att se över innehållet på din webbplats.
Eftersom du nu har gjort varumärkesövningen har du ett träffsäkert budskap och en bättre förståelse om dina kunder.
Undvik att använda fackspråk
Skriv på ett sätt som dina kunder och målgrupp utanför din bransch använder och förstår.
Exempel på hur IT-bolag ofta beskriver dig själva och erbjudande
IT-bolaget AB hjälper företag och organisationer att bli mer mobila och effektiva till en lägre kostnad.
”Vi hjälper kostnadseffektivt till att sänka era kostnader med molntjänster och ni betalar endast för det ni nyttjar.”
”Allting körs pĂĄ en stabil och säker infrastruktur med ett nätverk balanserat för att klara av all typ av belastning.”
Med andra ord… Som dina kunder lätt förstĂĄr.
”Vad sägs om att ha kontoret i bakfickan?”
”Hela företagets IT funktion med ett knapptryck pĂĄ din mobil eller surfplatta.”
”Du behöver bara tänka pĂĄ att ha en internetuppkoppling. Vi sköter resten.”
Du löser deras problem och behov med att ”tala till dina kunder”
Du har skapat en känsla, inte beskrivit funktioner. Det talar till människor och målet är att nya och befintliga kunder ska känna att de vet vad ditt företag gör och hur det hjälper dem lösa deras problem och behov.
Undvik att din webbplats är en oduglig 24/7 säljare
Om ditt företag inte är ett unikt fall som bara lever på goda referenser, vill du undvika att din webbplats är en oduglig 24/7 säljare.
För att undvika det, är första steget att använda ett språk din målgrupp använder. Det är lätt att vi fastnar i vår egen bubbla och glömmer bort att våra kunder inte använder samma språk som oss.
Faktum är…
Att i slutändan bestämmer du inte vad som är bäst för dina kunder, det gör de själva. Men nu när du har pratat med dina kunder och använt deras språket – och förmedlat den där känslan de har om ditt företag, är det exakt vad du har lyckats med.
Använd ett språk som dina kunder kan förstå och får din organiska trafik att öka.
Språket är inte bara viktigt för att dina kunder ska förstå dig, men det är också de söktermer folk skriver i sökrutan för att du ska bli hittad på Google. Använd ett språk som dina kunder kan förstå och får din organiska trafik att öka.
7. Utveckla en övergripande digital strategi
Ok. Vad har vi uppnĂĄtt?
Du har en webbplats som återspeglar ditt varumärke och skiljer sig från dina konkurrenter. Det du har framför dig nu är en outnyttjad potential för att bli hittad och börja generera leads.
Bli hittad i sökmotorer och generera leads
Det här är vad många företag tycker är överväldigande, tufft och ansträngande för att det finns så mycket att göra. Vi vill gärna understryka att det är okej att inte göra allt. Vi avråder dig helt enkelt från att göra allt på en gång.
Fokusera istället på det som du tror ger dig högst ROI. Hur bestämmer du det?
Låt oss gå igenom ett urval för vad du kan göra så att du enklare kan välja vad du ska lägga din tid på.
8. En sökordsoptimerad webbplats
Argument för att sökmotoroptimera din webbplats
Med över en miljard webbplatser kan det verka lönlöst att sökordsoptimera din webbplats. Men vi rekommenderar dig att investera tid (och pengar) för en sökordsoptimerad webbplats. Här är våra argument:
Sökmotorer är den enskilt största källan för all trafik på webben.
När folk letar efter något online använder de först en sökmotor. Nya kunder känner inte till din webbadress och kommer således inte att skriva den i webbläsaren. För att bli hittad är du därför beroende av att sökmotorer indexerar din webbplats och levererar den som ett sökresultat.
Du går miste om kunder & omsättning
Om din webbplats inte optimerad för sökmotorer går du miste om värdefull trafik. När dina potentiella kunder gör en sökning är de ute efter något specifikt, exempelvis som dina tjänster. Och när du rankar högt, har du motiverade köpare på din webbplats.
Med Google som den största leverantören för trafik på webben vill du göra vad du kan för att hamna först på Google.
9. InnehĂĄll pĂĄ webbplatsen (content)
Som det sägs. Content is king. Eftersom sökmotorers huvudsyfte är att leverera innehåll som är relevant och av högsta kvalité, är det precis det du vill göra.
Skapa bättre innehåll än dina konkurrenter
Med 95% av allt innehåll på Internet som rent ut sagt är värdelöst (min upplevelse), kan du se väldigt god ROI genom att spendera tid på att skapa innehåll som är tio gånger bättre än dina konkurrenter.
Men för att skapa innehåll som överträffar dina konkurrenter, vill du åtminstone ha en grundläggande strategi och ta hänsyn till följande:
- Plan: Vilka mĂĄl har du med ditt innehĂĄll?
- Vilket värde tänker du bidra med?
- Personas och köpresa: Vilka ska du skapa innehåll för?
- Framtida talanger du hoppas rekrytera till ditt företag eller för att attrahera potentiella kunder till din webbplats?
Buyer Personas
Oavsett vem du skapar innehåll för gör du bäst i att använda dig av buyer personas. Är målet att attrahera potentiella kunder, blir det mest effektivt och träffsäkert om du tar hänsyn till inbound marketing köpprocessen.
Din story
Du har redan kommit en bra bit på vägen. Använd din story för att kommunicera på ett sätt som skiljer sig från mängden.
Ge infallsvinklar utifrån dina erfarenheter och gör det på ett sätt som förmedlar vem du är som person. Då kommer du att attrahera de kunder du vill ha (och förtjänar).
Ta reda pĂĄ vart dina kunder finns
Efter att du har tryckt på publiceringsknappen vill du att dina potentiella kunder tar del av ditt värdeskapande innehåll.
- Vilka forum finns de pĂĄ?
- Vilka LinkedIn eller Facebook grupper är de medlemmar i?
- Vilka hashtags använder de på Twitter?
Tänk kring dessa termer och när du vet, nå ut med ditt innehåll i dessa kanaler.
10. Betald annonsering
Kostar mer än det smakar om du inte vet hur
Annonsera kan du göra via sökmotorer eller sociala medier och det kan vara väldigt effektivt om det görs korrekt. Nackdelen är att det kan kosta mer än det smakar om det görs fel.
Misstaget många gör är att de använder sig av betald annonsering utan att ha en process för att konvertera besökare till leads och leads till kunder.
Skicka inte trafik till startsidan
Du bör aldrig skicka trafik från dina annonser, oavsett vad det är, direkt till din startsida. Hemsidan eller startsidan (oavsett vad vi kallar dem för), innehåller alldeles för mycket information och alla möjliga riktningar en besökare kan ta.
Risken är ofta väldigt stor att de missar att utföra den handling du hoppas mest på. Det saknas helt enkelt fokus.
Skicka trafik till en dedikerad landningssida för konvertering
Därför vill du skicka trafiken från din annons till en landningssida som konverterar och bara syftar till en enda sak – Målet du har med din annonskampanj.
En landningssida mer eller mindre avgör hur framgångsrik din annonskampanj kommer att vara.
En bra landningssida = Bra ROI. En dålig landningssida och du har kastat bort dina pengar. Punkt slut. Du hade lika gärna köpt fyrverkerier och skjutit upp dessa mitt på ljusa dan.
Lär dig mer om AdWords och betald annonsering genom vår grundläggande kurs i AdWords.
12. E-postmarknadsföring
Bibehåll relationen med befintliga kunder & bygg vidare på varumärket
Om du är i behov av nya kunder snabbt, är e-postmarknadsföring troligtvis inte det du ska spendera din tid på. E-postmarknadsföring passar för att bibehålla relationen med befintliga kunder och bygga vidare på ditt varumärke. Om det är ditt mål, var konsekvent och skicka e-post till din lista med värdeskapande innehåll.
Värdeskapande innehåll i dina utskick
Oavsett vad du skickar ut, om det är innehåll du själv har skapat eller om du vill tipsa om andras innehåll, vill du att det skall vara till värde för din lista.
Det jag säger kan verka vagt, men poängen är att du ska tänka på hur du förtjänar någons uppmärksamhet genom att vara värdeskapande.
13. Lokal SEO & Google My Business
Om jag drev en restaurang, tandläkarmottagning, bilskola eller butik skulle jag investera min tid för att optimera min webbplats för lokal SEO.
Det första jag skulle göra är att registrera mitt företag med Google My Business. Ger ditt företag extra exponering i Googles sökresultat och det helt gratis.
Optimera webbsidor för olika och unika mål
Sedan skulle jag göra en total översyn av min webbplats för att se hur väl jag positionerar mitt företag för den lokala anknytning som den har.
Exempelvis skulle jag optimera min sida utifrån följande delar:[värde] + [industri/tjänst] + [lokal anknytning]
Det vill säga:
bästa bilskolan Karlstad= [värde: bästa] + [industri: bilskolan] + [lokal anknytning: Karlstad]… alternativt, om pris skulle vara min USP.
Körskola Karlstadbillig = [tjänst: körskola] + [lokal anknytning: Karlstad] + [värde: billig]
Försök inte sökmotoroptimera olika tjänster på en och samma sida
För varje sida skulle jag ha ett unikt mål. Exempelvis skulle jag inte försöka optimera samma sida för olika saker. Det krävs lite initial tidsinvestering, men när du väl har allting på plats krävs det inte mycket för att hålla det uppdaterat.
14. Nå ut till dina köpare & kunder
Se till att du syns och skapa värde genom att dela med dig av kunskaper du har.
Avsätt tid för att gå igenom forum. Registrera dig på relevanta forum där dina kunder kan vara.
Foretagande.se är bra forum för en ägare och VD av småföretag men även företag i större segment.
Schemalägg och svara på inlägg som en del av dina rutiner
Sätt en återkommande påminnelse i din kalender där du varannan dag, exempelvis måndag, onsdag och fredag avsätter tio minuter för att läsa och svara på inlägg.
Se till att du syns och skapa värde genom att dela med dig av kunskaper du har. Vettigt och relevant är även att dela med dig av innehåll du själv eller någon annan har skapat.
Med 30 minuter per vecka kan du skapa relationer som leder till fler affärer och för att du ska se ROI på din tid, bör det räcka med en eller två affärer på ett år.
Kortfattat & Sammanfattat
Tänk om, gör rätt!
Många företag säljer sina tjänster istället för det faktiska värdet och fördelen till sina kunder.
Detta reflekteras oftast i innehĂĄllet pĂĄ deras webbplatser och i alla interaktioner de har.
Ofta känner de inte till sina potentiella kunders verkliga behov eller smärtpunkter, vilket betyder att det inte skapas en länk för att nå fram med hur de kan hjälpa till.
Ta steg för steg i din digitala strategi
Det finns mycket att göra för att marknadsföra ett företag (oavsett storlek), och det kan kännas överväldigande för företagare eftersom man oftast har flera roller på ett mindre eller mellanstort företag. Tar du det steg för steg blir ditt arbete med din digitala strategi hanterbar.
När du har kommit fram till vad som gör ditt företag annorlunda och ”unikt”, kommunicera ut det och tänk på dina potentiella kunders behov.
Nu är det dags att komma igång med vad du har lärt dig, och skjut inte upp detta arbete för din egen och företagets bästa.
- Bestäm dig för en plan.
- Bygg ditt varumärke.
- Prata som dina kunder.
- Skapa innehĂĄll.
- Dela det med världen.
Folk köper inte tjänster. Folk köper en lösning till ett problem som de har. Låter klyschigt, men det är bara hur allt funkar.
Vi hoppas att du som läsare fått tips och blivit inspirerad av detta inlägg.
Saknar du nĂĄgot?
Google Trends – Hitta söktrender pĂĄ Google
Använd Google Trends i din marknadsföring! Analysera söktrender och få insikter om just din målgrupp med Google Trends.Marknadsför dina produkter...
Använda SEO på LinkedIn
Använda SEO på LinkedIn Möjligheter med SEO på LinkedIn är för ofta förbisedd, och det är dags att du börjar se med samma ögon på LinkedIn, som med...
Leadfeeder – SpĂĄra webbplatsbesökare för ökad försäljning och marknadsföring
Spåra webbplatsbesökare med Leadfeeder och Google Analytics data.Konvertera dina webbplatsbesökare till affärer med Leadfeeder Idag vet du troligen...
Site Kit – Googles officiella WordPress-plugin
Site Kit är nu tillgängligt för WordPress.Site Kit är Googles officiella WordPress-plugin. Detta plugin gör att du kan konfigurera viktiga...
Bästa övervakningstjänsterna för din webbplats
Bästa övervakningstjänsterna för din webbplatsVi tipsar och jämför de bästa övervakningstjänsterna.Men hur kan du veta med säkerhet om de uppfyller...
Välja SEO ByrĂĄ – Detta ska du tänka pĂĄ
En bra SEO Byrå kan också användas för att förbättra en redan befintlig hemsida. Ta reda på fördelar samt skador som en SEO konsult kan göra på din hemsida och webbplats.
Teknisk SEO – De 12 viktigaste elementen
De 12 tekniska SEO elementen för att kontrollera maximal optimering av din webb. Har du koll på dessa så får du koll på teknisk seo.
Snabba upp WordPress Webbplats med hjälp av dessa 5 tips
Hemsidans hastighet och prestanda är i högsta grad kopplad till sökmotoroptimering, besökarens upplevelse och annonsering. Snabba upp din webbplats i wordpress med dessa enkla tips.
Vi förklarar strukturerad Data, schema.org och rich snippets
Med hjälp av strukturerad data, rich snippet och Schema.org markup har din webbplats möjlighet att sticka ut från mängden och driva mer trafik till...
Så här sökmotoroptimerar du enkelt din hemsida
Sökmotoroptimera webbplats för att synas i Googles sökresultat. Google analyserar hur många webbplatser och vilka som länkar till din hemsida Därför...