Sökmotoroptimera webbplats för att synas i Googles sökresultat.
Google analyserar hur många webbplatser och vilka som länkar till din hemsida
Därför går SEO även hand i hand med ämnen som viral marknadsföring, PR och skapande av innehåll med hög kvalitet.
Google mäter och analyserar din webbplats relevans och hur den är byggd.
SEO går därför hand i hand med:
- Webbdesign
- Webbutveckling
- Tillgänglighet
- Användarvänlighet
- Innehåll
Varje dag söker miljontals människor på nätet efter allt från flygbiljetter till djurparker.
Detta innebär att företagen har miljontals möjligheter att visa upp sig för potentiella kunder.
Effekten av att kontinuerligt jobba med sökmotoroptimering påverkar utan tvekan dina affärer.
- Dina produkter och tjänster kommer att synas i Googles sökresultat.
- Besökare och kunder får en bättre upplevelse på din webbplats
organiska sökresultat. - Dina Google Ads annonser får generellt ett lägre klickpris i och med kvalitén på dina landningssidor.
Exempel på sökmotoroptimering av innehåll
Säg att du har en liten bondgård och vill expandera genom att sälja dina grönsaker på nätet. Ditt arbete med sökmotoroptimering hjälper sökmotorerna att förstå vad du har att erbjuda.
Det betyder att när någon söker efter ett ord eller en fras som har med ditt företag att göra – låt säga ”gamla tomatsorter” (för att ta vilket exempel som helst) – så är det mer sannolikt att du dyker upp i resultatet.
Vart din webbplats visas i sökresultatet påverkas av de ord du använder.
T.ex. färska grönsaker från bondgården, och faktorer som hur många snarlika webbplatser med samma typ av innehåll eller som har länkar till din hemsida.
Sökmotorernas mål är att hitta exakt det som den som söker vill hitta på nätet. Så här fungerar det på ett ungefär.
För att kunna presentera bästa möjliga resultat letar sökmotorerna
efter så mycket information som möjligt om webbplatserna.
De kan undersöka hur populära webbplatserna är eller vad folk eller
andra webbplatser säger om dem.
Sökmotorer kan ta hänsyn till ord på webbsidor eller sökord i koden på en sida för att försöka förstå ämnet bättre.
Lyckas med att sökmotoroptimera en webbplats
Sätt störst värde på är unikt, engagerande och relevant innehåll i förhållande till dina produkter och tjänster.
Nu har vi förstått grundprinciperna med sökmotoroptimering. Dags att optimera webbplatsen. Ställ dessa frågor till dig själv:
- Använder du relevanta sökord i förhållande till vår målgrupp?
- Ta reda på vilka ord potentiella kunder söker efter.
- Undersök relaterade ämnen.
- Finns det några särskilda ämnen som inte ger så mycket trafik till webbplatsen?
- Lista allting som kan förbättra SEO-resultatet.
Lär dig hur sökmotorer och SEO fungerar
Många bloggar om nya funktioner, uppdaterade algoritmer och
förslag på hur du kan optimera webbplatsen bättre. Moz-bloggen.
När Google och sökmotorer ändrar spelreglerna. Hur påverkas din webbplats?
Du kanske läser att de största sökmotorerna har infört en ändring
som förbättrar användarupplevelsen på mobiler. Om din webbplats
inte är optimerad för mobiler vill du förmodligen uppdatera den så
att den blir mer mobilanpassad.
Inspiration från andra webbplatser
- Erbjuder de fri frakt?
- Är de aktiva i sociala nätverk?
- Uppdaterar de webbplatsen regelbundet med foton?
Använd de metoder som passar din verksamhet bäst.
Hemsidan syns inte i sökresultatet.
Din webbplats kan tappa placeringar i sökresultatet på grund av olika orsaker, bl.a.
1. Har du gjort några större förändringar på webbplatsen?
2. Webbplatsen faller i rank på mängder av sökord och sökfraser.
3. Har Googles uppdateringar av sökalgoritmerna påverkat oss?
4. Har du råkat ut för en manuell bestraffning?
5. Har någon utövat negativ SEO?
6. Har webbplatsen blivit hackad?
7. Har konkurrenterna gjort några förändringar?
Blivit straffad av Google och sökmotorer?
Då kan det bero på följande:
- Tunt innehåll
- ”Keyword stuffing”
- Dolda texter
- Länk spam – mindre relevanta länkar som länkar till din hemsida
- Hackad webbplats (typiskt WordPress)
- Inget SSL-certifikat
Kurs i Sökoptimering
Sökmotoroptimering (SEO) är en viktigt del när ni utvecklar eller har en webbplats, oavsett om ni vänder er till företag eller konsumenter. Lär dig SEO på riktigt!
Behöver ditt företag hjälp med digital strategi?
Har du koll på vilka bolag som besöker din webbplats idag?
Det tar mindre än en timme om du själv har inloggning till Google Analytics.
Kurser i Digital Marknadsföring
Finns ditt företag på Google My Business?
Kurs i WordPress
Behov av en skräddarsydd utbildning eller workshop i Digital Marknadsföring?
Kontakta oss idag på 054-77 45 270 eller skicka en mejl till [email protected] för en intresseanmälan.
Google Trends – Hitta söktrender på Google
Använd Google Trends i din marknadsföring! Analysera söktrender och få insikter om just din målgrupp med Google Trends.Marknadsför dina produkter och butik runt säsongens trender. Säsongens trender spelar för det mesta en viktig roll för ditt företag. Under året...
Använda SEO på LinkedIn
Använda SEO på LinkedIn Möjligheter med SEO på LinkedIn är för ofta förbisedd, och det är dags att du börjar se med samma ögon på LinkedIn, som med Google, som en sökmotor. LinkedIn är den mest populära plattformen för B2B-företag att förvärva nya kunder, så genom att...
Leadfeeder – Spåra webbplatsbesökare för ökad försäljning och marknadsföring
Spåra webbplatsbesökare med Leadfeeder och Google Analytics data.Konvertera dina webbplatsbesökare till affärer med Leadfeeder Idag vet du troligen inte vem som besöker din webbplats, inte hur de hittade dit och än mindre vilka produkter och tjänster som intresserade...
Site Kit – Googles officiella WordPress-plugin
Site Kit är nu tillgängligt för WordPress.Site Kit är Googles officiella WordPress-plugin. Detta plugin gör att du kan konfigurera viktiga Google-tjänster, få insikter om hur människor hittar och använder din webbplats.Google meddelade torsdag 31/10 att Site Kit nu är...
Bästa övervakningstjänsterna för din webbplats
Bästa övervakningstjänsterna för din webbplatsVi tipsar och jämför de bästa övervakningstjänsterna.Men hur kan du veta med säkerhet om de uppfyller detta löfte? Lösningen är enkel; du behöver ett övervakningsverktyg för din webbplats. Övervakningstjänster kan hjälpa...
Välja SEO Byrå – Detta ska du tänka på
En bra SEO Byrå kan också användas för att förbättra en redan befintlig hemsida. Ta reda på fördelar samt skador som en SEO konsult kan göra på din hemsida och webbplats.
Teknisk SEO – De 12 viktigaste elementen
De 12 tekniska SEO elementen för att kontrollera maximal optimering av din webb. Har du koll på dessa så får du koll på teknisk seo.
Snabba upp WordPress Webbplats med hjälp av dessa 5 tips
Hemsidans hastighet och prestanda är i högsta grad kopplad till sökmotoroptimering, besökarens upplevelse och annonsering. Snabba upp din webbplats i wordpress med dessa enkla tips.
Vi förklarar strukturerad Data, schema.org och rich snippets
Med hjälp av strukturerad data, rich snippet och Schema.org markup har din webbplats möjlighet att sticka ut från mängden och driva mer trafik till din webbplats. Strukturerad data är viktigt för dig. Strukturerad data är ingen nyhet utan har varit med i många år. Det...
Dags att sätta era digitala strategier “in action”
Dags att sätta dina digitala strategier "in action" Hurra för företagets digitala transformation! Låt 2019 bli ett minnesvärt år som vi kan komma ihåg som det året vi fick vår digitala satsning på plats. 2018 sjunger snart på sista versen och det är redan dags att...