Exempel på en enkel landningssida!
Skapa en landningssida i WordPress är enklare än du tror.Öka konverteringar genom en enkel och effektiv landningsida.
Detta är en landningssida.
En landningssida är en sida dit besökare skickas vanligtvis för att utföra en önskad handling.
En fristående sida (ej kopplad till menystrukturen), skapad specifikt för en marknadsförings- eller reklamkampanj. Det är där en besökare ”landar” när de har klickat på en Google AdWords-annons eller liknande.
- Fylla i ett formulär.
- Göra en förfrågan.
- Köpa en viss produkt.
- Beställa en tjänst.
Fokus på konverteringar!
En bra landningsida fokuserar på ett enda konverteringsmål, så vårt tips är att minimera andra element och länkar som kan distrahera den besökare som precis klickat sig in på din landningssida.
Landingssidor ska bestå av ett par kärnelement. Dessa byggstenar utgör grunden för de flesta sidor och kan användas som en guide när du definierar och skapar ditt innehåll.
Kärnelement som alla landningssidor ska ha!
Huvudrubrik.
Skriv en bra rubrik. Den kan gärna vara samma text som användes i Adwords annonsen. Håll det kort och koncist. Rubriken ska tydligt tala ditt budskap.
Ingress (förstärker din rubrik).
Se till att underrubriken är övertygande och ger all viktig information som besökaren behöver veta för att ta ett beslut.
Lista dina fördelar i punktform.
Visa kort och tydligt vilken nytta just din produkt eller tjänst har
Bilder/ Video
Inkludera bilder som tydliggör det du säljer. Dessa ska vara relevanta och av bra kvalitet.
Referens(er) & Garanti.
Ökar din trovärdighet och kvalitet. Inkludera flera olika sätt för besökaren att kontakta dig. Ett företag som har både telefonnummer, e-post och en fysisk adress verkar mycket mer trovärdig än ett företag som bra kan kontaktas via e-post.
En landningssida kan se ut på flera olika vis, det viktigaste är att man alltid ser till att anpassa landningssidan så att den går i linje med dess primära syfte och mål.
Innan du börjar bygga din landningssida
- För att kunna göra en bra landningssida så behöver du först definera de mål du har. Generera fler leads, få besökare att anmäla sig till ett nyhetsbrev eller köp av en viss tjänst eller produkt?
- Vilken målgrupp har jag? Vem är den ideala kunden och vad är den kunden ute efter?
- Hur hittade besökaren sig till min webbplats? Det kan vara värt att göra olika sidor beroende på vart besökaren kom ifrån.
- Hur använder dina konkurrenter landningssidor. Vad är bra med det de gör och vad är mindre bra.
Digital Division
www.digitaldivision.se
Tynäsgatan 10, 652 16 Karlstad – Sverige.